Kontakt os nu
+ 45 22 22 72 62

Handelsbetingelser

Nedenstående salgs- og leveringsbetingelser for softwareudvikling finder anvendelse mellem kunden og BEMIIT, i det omfang, de ikke fraviges ved udtrykkelig aftale herom mellem parterne.

§ 1 Anvendelse
Pkt. 1.1. Nærværende betingelser gælder for BEMIITs udvikling af software, herunder udvikling af databaser, hjemmesider og filhåndteringssystemer.
Pkt. 1.2 Bi ydelser, herunder vejledninger, manualer, undersøgelser, undervisning, undervisningsmaterialer og rådgivning mv., leveres tilsvarende i henhold til nærværende betingelser.

§ 2 Tilbud og accept
Pkt. 2.1. Tilbud er bindende for BEMIIT i 30 kalenderdage fra tilbuddets dato.
Pkt. 2.2. Aftale er indgået, når kundens accept er modtaget af BEMIIT.

§ 3 Underleverandører
Pkt. 3.1. BEMIIT kan frit gøre brug af underleverandører til opfyldelse af kontrakten.
Pkt. 3.2. Kunden har samme forpligtelse over for underleverandøren som over for BEMIIT i relation til at give fysisk adgang og relevante oplysninger.

§ 4 Parternes medvirken
Pkt. 4.1. Til at forestå kontakten med BEMIIT skal kunden udpege en eller flere medarbejdere, til hvem enhver henvendelse vedrørende aftalen skal rettes. Medarbejderne skal være bemyndiget til at indgå bindende aftaler på kundens vegne.
Pkt. 4.2. Kunden skal vederlagsfrit stille nødvendige oplysninger, materialer, fysiske faciliteter og medarbejdere hos kunden til rådighed for BEMIIT i det omfang, det er relevant for BEMIITs opfyldelse af aftalen.
Pkt. 4.3. Kunden skal på begæring fra BEMIIT formidle kontakt direkte mellem BEMIIT og kundens øvrige leverandører, hvis dette er relevant for BEMIITs opfyldelse af det aftalte.

§ 5 Pris
Pkt. 5.1. Alle prisangivelser er eksklusiv moms og andre afgifter.
Pkt. 5.2. Såfremt der ikke er indgået anden skriftlig aftale herom, beregnes BEMIITs vederlag efter medgået tid til løsning af opgaven i overensstemmelse med de gældende timesatser i henhold til den til enhver tid gældende prisliste. BEMIIT har herudover krav på godtgørelse af alle udlæg, der afholdes i forbindelse med løsningen af opgaven, herunder udgifter til transport, ophold og forplejning.

§ 6 Betalingsbetingelser
Pkt. 6.1. Hvis ikke andet er aftalt, forfalder fakturabeløbet senest 8 kalenderdage efter fakturadato.
Pkt. 6.2. Der påløber rente fra forfaldsdagen med BEMIITs til enhver tid gældende rente. Renten udgør p.t. 2 % pr. påbegyndt måned.

§ 7 Udskydelse af frister
Pkt. 7.1. På begæring fra en part skal aftalte frister udskydes efter følgende regler: Frister kan udskydes en eller flere gange med et skriftligt varsel på mindst 10 arbejdsdage, dog med maksimal udskydelse for en samlet periode over hele projektet på 30 arbejdsdage for udskydelser fra kunden og 30 arbejdsdage for udskydelser for BEMIIT, i alt maksimalt 60 arbejdsdage. Indgår parterne ikke anden aftale, omfatter en udskydelse alle de frister, der ligger efter varslets udløb.
Pkt. 7.2. Betalinger udskydes tilsvarende. Der ydes ikke økonomisk kompensation ved udskydelse.
Pkt. 7.3. Såfremt en part ønsker at gøre denne ret gældende, skal det ske ved skriftlig meddelelse til den anden part. BEMIIT udarbejder herefter en korrigeret tidsplan, som sendes til kunden.

§ 8 Ændringshåndtering
Pkt. 8.1. Den indgåede aftale kan kun ændres ved skriftlig aftale mellem parterne.

§ 9 Afprøvning og godkendelse
Pkt. 9.1. BEMIIT skal sikre behørig afprøvning i testmiljø, inden it-systemet installeres i kundens driftsmiljø. Kunden leverer testmiljø, og BEMIIT leverer udviklingsmiljø. Ved udvikling på eget software, stiller BEMIIT ligeledes testmiljø til rådighed.
Pkt. 9.2. Ud over prøverne i testmiljø skal de afsluttede delsystemer samt hele det samlede system afprøves individuelt og integreret ved installations-, overtagelses- samt driftsprøver hos kunden. Kunden har hovedansvar for udførelse af overtagelsesprøver samt for at stille testdata til rådighed.
Pkt. 9.3. Ved installationsprøven konstateres det blot, at de aftalte enheder er til stede, er forbundet behørigt, og at de tilsyneladende fungerer.
Pkt. 9.4. Overtagelsesprøver tilrettelægges som en prøve af funktionalitet, dokumentation, interfaces og integration. Overtagelsesprøver er bestået, når de er aflagt uden kvalificerede fejl. Kvalificerede fejl er fejl, der medfører nedsat anvendelighed for kunden og ikke kan betegnes som uvæsentlige. Er overtagelsesprøven ikke bestået, skal de konstaterede mangler rettes hurtigst muligt, hvorefter prøven gentages.
Pkt. 9.5. Har kunden taget delsystemer og/eller systemet i drift uden at godkende overtagelsesprøve som bestået for det, der er sat i drift, skal kunden på anfordring fra BEMIIT og inden for en frist på 10 arbejdsdage enten ophøre med den pågældende drift eller godkende overtagelsesprøven som bestået for de dele af systemet, der fortsat anvendes i drift. Drift omfatter i denne forbindelse en egentlig brug og ikke aktiviteter med afprøvning, udvikling, implementering eller vedligeholdelse.
Pkt. 9.6. Driftsprøver starter, når kunden giver BEMIIT meddelelse herom dog senest 10 arbejdsdage efter bestået overtagelsesprøve. Driftsprøver skal endvidere afprøve svartider og driftseffektivitet. Driftsprøver omfatter mindst 20 arbejdsdage i træk, hvor systemet har været i drift. Driftsprøven er bestået, når systemet i 20 arbejdsdage i træk har fungeret uden kvalificerede fejl. Driftsprøver fortsætter, indtil de er bestået. Medmindre kunden accepterer en forlængelse, skal de gennemføres på højst 60 arbejdsdage. Driftsprøver omfatter samtlige steder, hvor systemet eller den pågældende delleverance er installeret eller afvikles fra.
Pkt. 9.7. Bliver det nødvendigt at afbryde prøver på grund af konstaterede mangler, skal de pågældende mangler udbedres hurtigst muligt, hvorefter prøven efter omstændighederne enten genoptages eller begynder forfra.
Pkt. 9.8. Uden ugrundet ophold efter en bestået ¬prøve skal kunden over for BEMIIT skriftligt tilkendegive, at prøven er bestået.
Pkt. 9.9. Fejl, der er konstateret, men ikke korrigeret, før kunden godkender prøven som bestået, bør anføres i en mangelliste med angivelse af tidsfrister og arbejdsdeling ved afhjælpning. Selvom en kendt fejl ikke anføres på listen, indebærer dette intet afkald på afhjælpning af fejlen.
Pkt. 9.10. Parterne skal udarbejde rapporter, hvor prøvens forløb og de konstaterede fejl dokumenteres. Når der ved prøverne konstateres fejl eller mangler, bør rammerne for afhjælpning aftales, herunder ansvarsdeling ved og tidsfrister for udbedring.
Pkt. 9.11. Rapporterne skal angive dato for bestået prøve.

§ 10 Risiko for hændelig undergang
Pkt. 10.1. BEMIIT bærer risikoen for sine ydelsers hændelige undergang eller forringelse, indtil de har bestået en overtagelsesprøve.
Pkt. 10.2. Kunden bærer risikoen for, at der foreligger en aktuel sikkerhedskopi af kundens data. BEMIIT giver kunden meddelelse, inden der foretages indgreb i kundens it-systemer, der kan medføre tab eller beskadigelse på programmel.

§ 11 Ansvar
Pkt. 11.1. Straks efter at kunden har konstateret mangler ved ydelsen, skal kunden fremsende skriftlig reklamation til BEMIIT indeholdende specifikation af den pågældende mangel og konsekvenser for kundens benyttelse af ydelsen.
Pkt. 11.2. Mangler, som kunden konstaterer og reklamerer over senest tre måneder efter levering, udbedres vederlagsfrit af BEMIIT. Kundens beføjelser er i denne periode begrænset til afhjælpning ved udbedring, omlevering, efterlevering eller ekstraleverancer efter BEMIITs valg. Kunden kan ikke hæve aftalen eller kræve erstatning pga. mangler, der konstateres og reklameres over i denne periode.
Pkt. 11.3. Efter tre måneder følger kundens beføjelser i relation til mangler dansk rets almindelige regler.
Pkt. 11.4. BEMIIT må udøve tilbageholdsret i alt materiale, som er udviklet af BEMIIT, herunder software, undervisningsmaterialer mv.
Pkt. 11.5. Ved en af parternes ophævelse skal kunden tilbagelevere allerede leverede ydelser, og BEMIIT skal godskrives et rimeligt vederlag for den nytte, kunden måtte have haft heraf. Vederlaget beregnes i henhold til BEMIITs gældende listepris.

§ 12 Ansvarsbegrænsning
Pkt. 12.1. BEMIIT er uden ansvar for tab som følge af driftstab, tabt avance, rentetab og anden indirekte skade og følgeskade, herunder tab af forventet avance, tab af data eller omkostninger i forbindelse med deres reetablering, tab af goodwill, tab i forbindelse med forvanskning af meddelelser eller lignende følgeskade i forbindelse med anvendelse af det leverede.
Pkt. 12.2. I tilfælde af at BEMIIT ifalder ansvar, er BEMIITs samlede ansvar for tab eller skade beløbsmæssigt begrænset til 25 % af kontraktsummen.
Pkt. 12.3. BEMIIT har ikke ansvar for fejl, forsinkelser eller driftsforstyrrelse i det omfang, disse skyldes kundens misligholdelse, kundens uforsvarlige adfærd, misligholdelse fra kundens øvrige leverandører eller kunder, kundens forkerte anvendelse af programmel i strid med medfølgende dokumentation, virus fra anden kilde end BEMIIT samt sådanne hændelige begivenheder, for hvilke kunden bærer risikoen.

§ 13 Force majeure
Pkt. 13.1. Ansvaret for opfyldelse af en forpligtelse bortfalder, i det omfang dens opfyldelse hindres af sådanne ekstraordinære omstændigheder, som den pågældende part ikke er herre over, og som parten ikke ved kontraktens indgåelse med rimelighed kunne eller burde have forudset og ej heller burde have undgået eller overvundet (force majeure). Force majeure omfatter, men er ikke begrænset til, strejke, lockout, arbejdsnedlæggelser, naturkatastrofer, krig, mobilisering, oprør, sabotage, brand, vandskade og eksplosion.
Pkt. 13.2. Udskydes, suspenderes eller bortfalder en leverance på grund af force majeure, har dette samme virkning for de dertil hørende betalinger.

§ 14 Tredjemands rettigheder
Pkt. 14.1. BEMIIT er ansvarlig for respekt af tredjemandsrettigheder i overensstemmelse med dansk rets almindelige regler.
Pkt. 14.2. Kunden skal holde BEMIIT skadesløs for ethvert krav, der måtte blive rejst mod BEMIIT af tredjemand, og som udspringer af kundens manglende overholdelse af indgåede licensvilkår eller sikkerhedsforskrifter, retningslinjer i øvrigt eller lovgivning.
Pkt. 14.3. I tilfælde af at standardprogrammel krænker tredjemands ret, og BEMIIT på tidspunktet for aftalens indgåelse var i god tro, kan BEMIIT, såfremt det vil være forbundet med ekstraordinær opofrelse fra BEMIITs side at udbedre den retlige mangel, i stedet vælge at betale kunden et forholdsmæssigt afslag beregnet ud fra, hvor meget anvendeligheden af systemet er nedsat for kunden.

§ 15 Garanti
Pkt. 15.1. BEMIIT garanterer, at ydelser erlægges i overensstemmelse med god it-skik, og at ydelsen er fri for mangler i en periode på 3 måneder, dog ikke længere end dokumenteret af underleverandør eller fabriksgaranti, regnet fra den dag systemet blev taget i drift. Inden for denne periode yder BEMIIT afhjælpning uden merberegning.
Pkt. 15.2. Forudsat det drejer sig om normal brug fra kundens side, skal BEMIIT i garantiperioden udbedre fejl og mangler, som omfattes af aftalen, sådan at leverancen opfylder krav og specifikationer.

§ 16 Markedsføring
Pkt. 16.1. Parterne er berettigede til i eget markedsføringsmateriale at anvende den anden parts navn og det af aftalen omfattede projekt som reference. Markedsføringen og anvendelsen skal ske med respekt af kontraktpartens eventuelle varemærkerettigheder.

§ 17 Licens
Pkt. 17.1. BEMIIT har alle immaterielle rettigheder til det af BEMIIT udviklede software og andre elementer, herunder kildetekst, grafiske elementer, dokumentation, undervisningsmateriale mv. BEMIIT må uden begrænsninger foretage eksemplarfremstilling af, gensælge og/eller videreudvikle programmer, design og funktionaliteter mv., uanset om disse er udviklet særskilt for kunden.
Pkt. 17.2. Kunden erhverver ved sin betaling en ikke eksklusiv tidsubegrænset brugsret til det leverede.
Pkt. 17.3. Brugsrettigheder overgår ved beståelse af overtagelsesprøve. For de dele af systemet, hvor kunden erlægger fuld betaling forud for overtagelsesdagen, overgår brugsrettighederne dog på betalingstidspunktet.
Pkt. 17.4. Kunden må ikke uden aftale foretage ændringer i eller overdrage det leverede i videre omfang, end hvad der følger af aftale eller af lovgivning.
Pkt. 17.5. Såfremt BEMIIT hæver aftalen, ophører brugsretten med virkning fra fremkomsten af et af BEMIIT fremsendt påkrav.
Pkt. 17.6. BEMIIT kan overdrage sine rettigheder og forpligtelser i henhold til leverancen til tredjemand efter forudgående skriftlig meddelelse herom til kunden.

§ 18 Lovvalg og værneting
Pkt. 18.1. Alle tvister, som måtte opstå mellem BEMIIT og kunden, herunder om fortolkning af disse almindelige salgs- og leveringsbetingelser og aftalen, skal afgøres efter dansk ret.
Pkt. 18.2. Tvister skal søges løst ved forhandling direkte mellem parternes direktioner. Den part, der ønsker forhandling, skal meddele dette ved anbefalet brev til den anden part med indgivelse af, hvori tvisten består. Parterne har pligt til at deltage i sådanne forhandlinger.
Pkt. 18.3. Er tvisten ikke løst senest 30 dage efter, en part har begæret forhandling, skal tvisten på begæring fra en part afgøres ved de almindelige domstole.
Pkt. 18.4. Værneting følger retsplejelovens bestemmelser, dog således at forumlandet er Danmark.

 

Her findes yderligere vores Handelsbetingelser for Hosting